Doorleven met kanker: hoe doe je dat?

Daniëlle Hermans en Barbara Slagman interviewden 15 mensen die doorleven met kanker. In dit boek vertellen de doorlevers jong en oud, man en vrouw, met en zonder gezin – hoe zij omgaan met het leven na de diagnose in een tijd dat langer doorleven met de ziekte kanker steeds meer voorkomt.

Hermans, Danielle (c) Merlijn Doomernik.jpg
hermans en slagman-doorlevers-cmyk.jpg

Of mensen overlijden aan de gevolgen van kanker of ze worden schoon verklaard. De laatste jaren is er een andere groep bijgekomen: de doorlevers. Door nieuwe, soms experimentele, medische behandelingen leven mensen met levensbedreigende kanker maanden, soms jaren langer dan verwacht. Ze krijgen hierdoor tijd om in een redelijk goede lichamelijke conditie weer verder te gaan met hun leven. Maar hoe pak je de draad weer op als er zoveel onzekerheid is over je toekomstperspectief? Hoe ver kun je vooruit plannen? Hoe zit het met je mentale en lichamelijke conditie? Begrijpen jouw werkgever en/of bedrijfsarts in wat voor wereld jij je nu bevindt? Begrijp je het zelf? Hoe leg je je situatie uit aan je kinderen? Snapt je partner jou nog? En hoe pakken je vrienden het op? Iedereen haalt opgelucht adem, ‘het gaat weer goed’… Maar zo simpel ligt het niet.

Het niet weten, het constant laveren tussen licht en donker, maakt dit leven ingewikkeld.  Daniëlle Hermans

‘Doorbraken op het gebied van behandelingen voor kanker zorgen ervoor dat mensen steeds vaker langer doorleven met kanker. Dit brengt psychologische uitdagingen met zich mee, en vraagt veel veerkracht van deze groep, die voortdurend in onzekerheid leeft. We zien dat er veel behoefte is om ervaringen met elkaar te delen. Dit boek kan veel mensen helpen, onder wie onze cliënten en hun dierbaren.’ – Marije van der Lee, Hoofd wetenschappelijk onderzoek en GZ-psycholoog

Daniëlle Hermans schreef, naast thrillers en een roman, twee non-fictie boeken waaronder Stil in mij met Esther Verhoef. In 2014 kreeg zij kanker, die na operaties en chemo’s nog twee keer terugkeerde, maar die vooralsnog wegblijft. De ziekte zette haar leven op z’n kop.

Barbara Slagman is communicatieadviseur, tekstschrijver en redacteur. Sinds 1998 schrijft zij onder meer humaninterestartikelen en (levens)verhalen op basis van gesprekken en interviews.

Doorlevers. Ervaringsverhalen over doorleven met kanker verschijnt 24 maart 2020 • ca. € 20,– • paperback • 13,6 x 21,5 cm • ca. 248 blz. • isbn 978 90 263 5047 4 • nur 320 • omslagontwerp Bart van den Tooren • e-book ca. € 9,99 • isbn 978 90 263 5048 1