Beklemmende thriller over obsessie, verraad en ultieme wraak

Renée Knight

De secretaresse

Als privésecretaresse moet je weten wat je baas drijft. Wat haar passies zijn. Welke belangen ze heeft. Je behoort dit te weten zonder dat ze je verteld hoeven te worden. En natuurlijk ben je volstrekt loyaal.

Christine Butcher is de privésecretaresse van Mina Appleton, CEO van Appleton-supermarkten. De supermarkt heeft een eerlijkheidsstempel, maar er heerst twijfel of deze stempel terecht is. Als een journalist hier een artikel over schrijft, klaagt Mina de journalist aan voor smaad.

Christine, onvoorwaardelijk loyaal aan Mina, verwijdert op verzoek afspraken uit de agenda van Mina, verbrandt papieren, en liegt in de rechtbank. Maar als er dan een politie-onderzoek plaatsvindt, komt Christine naast Mina in de strafbank te staan. Nog steeds loyaal aan Mina ontkent Christine alles. Maar de loyaliteit blijkt niet wederzijds.

Christine realiseert zich dat ze opgeofferd is, terwijl ze haar eigen behoeftes altijd helemaal aan de kant heeft gezet ten behoeve van Mina. En de altijd zo gedienstige Christine neemt wraak.

De pers over Knights debuut, Disclaimer:

‘Deze thriller kun je na de openingsscène al niet meer wegleggen. Een aanrader voor de liefhebbers van schrijfsters als Saskia Noort en Esther Verhoef. Renée Knight kan zich zeker met hen meten, ook doordat het gebruik van clichés, waar de Nederlandse dames zich wel eens schuldig aan maken, in dit boek tot het minimum beperkt blijft.’

Trouw

**** ‘Disclaimer is geen dertien-in-een-dozijnthriller. Knight laat je in de hoofden van de hoofdpersonages kijken en creëert juist daarmee een beklemmende sfeer.’

Hebban

Renée Knight

Werkte als regisseur en scenarioschrijver voor de bbc en schreef daarnaast scenario’s voor o.a. Channel Four totdat ze zich toelegde op het schrijven. In 2013 rondde ze de Faber Writing Academy af, die eerder auteurs als SJ Watson voortbracht. Haar debuut Disclaimer werd een Sunday Times Bestseller #1. Ze woont met haar man en kinderen in Londen.

april 2019 • ca. € 19,95 • paperback • 136 x 215 cm • ca. 320 blz. • isbn 978 90 263 2953 1 • nur 305 • oorspronkelijke titel The Secretary • oorspronkelijke uitgever Doubleday • vertaling Bert Meelker • omslagontwerp Roald Triebels • e-book ca. € 12,99 • isbn 978 90 263 2954 8

Over Ambo|Anthos

Ambo|Anthos uitgevers bekleedt al meer dan een halve eeuw een vooraanstaande plaats in het Nederlandstalige literaire landschap en onderscheidt zich door het uitbrengen van een breed scala aan titels. De constante kwaliteit van het veelzijdige fonds heeft Ambo|Anthos tot een van de meest succesvolle Nederlandse uitgeverijen gemaakt.

De rijke geschiedenis van Ambo|Anthos begint in 1963 als de schrijver Herman Pijfers uitgeverij Ambo opricht, in eerste instantie een non-fictie fonds, aangevuld met standaardwerken uit de klassieke tijd in hedendaagse vertalingen in de reeks Ambo-klassiek. Dankzij een onorthodoxe cultuur waarin creativiteit hand in hand gaat met ondernemerschap breidde de omvang zich gestaag uit. Zo waren het werk van psycholoog Piet Vroon, het boek Wie is van hout van

psychiater Jan Foudraine en de sociale romans van Yvonne Keuls gezichtsbepalende voorbeelden voor het fonds in die tijd. Sinds het samengaan in 1996 met uitgeverij Anthos bestrijkt het fonds van Ambo|Anthos kwalitatieve boeken binnen de genres non-fictie, fictie en thrillers dat namen als Nicci French, Brett Easton Ellis en Per Olov Enquist heeft voortgebracht.

Bekende auteurs als Herman Koch, Tatiana de Rosnay, Saskia Noort en Esther Verhoef zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de Nederlandse bestsellerlijsten. Ook internationale auteurs als Jonathan Safran Foer, Eleanor Catton, Martha Nussbaum en Anthony Beevor hebben ieder de weg naar de lezers weten te vinden.