Roel Coutinho over het belang van vaccinaties

Op maandag 22 februari verschijnt Vaxx het nieuwe boek van Roel Coutinho, voormalig RIVM directeur, over de geschiedenis en het belang van vaccinaties.

In Vaxx schrijft Coutinho over de historische en medische geschiedenis van de infectieziekten waartegen wij ons dankzij vaccinaties kunnen wapenen. In een wereld die op zijn grondvesten schudt vanwege covid-19 laat Coutinho zien hoe vaccins in het verleden zijn ontwikkeld en welke bijdrage ze leveren aan onze gezondheid.

coutinho-vaxx-cmyk.jpg
Coutinho, Roel-(c) Roger Cremers Lumen - web.jpg

Polio, pokken, mazelen, difterie, kinkhoest, rode hond of hepatitis B – je hoeft niet ver terug in de tijd te gaan om een beeld te krijgen van de ontwrichtende effecten die infectieziekten in het verleden wereldwijd hebben gehad. Ook al denkt menig antivaxer er anders over, dankzij de preventieve werking van vaccinatieprogramma’s hebben wij ons van ernstige kinderziekten bevrijd en zijn ook ouderen steeds beter beschermd. Nieuwe pandemieën en epidemieën – zoals corona, aids, sars of ebola – hebben echter keer op keer laten zien dat het naïef is te denken dat we infectieziekten voor altijd hebben bedwongen.

Roel Coutinho (1946) is opgeleid als arts, microbioloog en epidemioloog. Hij was directeur van de GGD in Amsterdam, hoogleraar epidemiologie en bestrijding van infectieziekten aan de universiteiten van Amsterdam en Utrecht en directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM. Van zijn hand verschenen eerder de boeken De geplaagde mens en Epidemieën en pandemieën.

Vaxx verschijnt op 22 februari 2021 • ca. € 21,99 • paperback • 13,6 x 21,5 cm • ca. 256 blz. • isbn 978 90 263 5293 5 • nur 860 • omslagontwerp Roald Triebels • verschijnt ook als e-book